20110316

Kapital City of Terengganu

Berkaitan dengan lawatan pendek aku ke Kuala Terengganu, aku memang rasa sedap sebab aku tak biasa pergi bandar-bandar besar macam ni. Kira yang kelmarin dulu tu kali pertama aku untuk bandar Kuala Terengganu. Walaupun tak ronda satu bandar penuh, tapi kira orait juga la. Dah macam katak bawah gelas pulak aku rasa. Ada banyak bangunan lama dan baru dengan kedai-kedai baru dan lama. Macam bangunan tempat terletaknya MekDonel tu, yang tu bangunan baru, dalam 4 5 tahun aku rasa. Tapi sayang, bangunan tu yang sepatutnya jadi pusat membeli-belah, cuma MekDonel yang kat bawah tu je yang beroperasi. Bangunan tu dah lama buka, menurut kawan aku, tapi entah apa masalahnya kedai-kedai lain tak beroperasi. Dalam tu aku masuk tengok semua gelap sampai ke atas. Belakang bangunan tu ada satu lagi bangunan yang masih dalam proses pembinaan. Kalau yang tu pun jadi macam kawan sebelah dia jugak, tak tahu la aku. Tapi terminal bas tepi tu memang hidup. Ye la, tempat orang tunggu, naik bas. Bangunan tu tingkat atas dia ada banyak kedai yang jual barang-barang untuk pelawat macam kain, kraftangan, benda-benda macam tu. Bawah tu belah luar ada sederet kaunter jual tiket bas. Dalam pulak ada gerai-gerai makanan, kira macam medan selera jugalah, untuk orang-orang yang tunggu bas, drebar-drebar bas, dan orang yang saja pergi lepak-lepak macam aku.
Syahbandar tu pulak, yang dekat tepi sungai, memang kena dengan jiwa aku. Aku memang suka tempat-tempat tepi sungai, tepi pantai. Banyak angin. Boleh relaks. Lepak tempat-tempat macam ni sejam dua seorang diri pun orait lagi rasanya. Dari situ boleh nampak Pulau Duyung, tempat orang lumba perahu layar. Sepanjang seberang sana tu ada macam pulau jugalah, yang memisahkan sungai tu dengan laut yang kat depan sana nu lagi. Aku hairan jugak bila tengok ada banyak juga tempat duduk bertingkat beratap, rupanya untuk tengok lumba perahu layar. Petang masa aku pergi situ pun memang ramai jugalah orang yang ambil angin kat situ. Ada yang memancing, ambil angin, berdating, macam-macam. Tepi tempat tempat duduk terakhir tu ada sederet kanopi besar tempat gerai-gerai makanan. Makan sambil tengok sungai pun sedap juga rasanya. Tempat makan tu kira dekat belakang pusat membeli-belah dan boling Astaka tu jugalah.
Tapi keseluruhannya, lawatan tak berbayar aku ni memang seronok la. Dah la jimat duit, dengan kawan pulak tu. Jarang sungguh aku dapat peluang macam ni. Dapat tengok-tengok bandar selain dari pekan Kemaman yang aku dah tak tahu nak pergi ke mana lagi dah sebab dah merata ceruk aku pergi. Terima kasih la aku ucapkan untuk kawan aku si Irfan ni dan jugak keluarga dia sebab ajak aku ke Kuala Terengganu.

No comments:

Post a Comment

I want to know your answer.